Visa senaste balans efter vald period

Hej!
Går det att visa Balans per den med det tidsspann man väljer i datumväljaren?

Alltså, om jag ändrar tidsspannet från de senaste 12 månaderna till fg år så vill jag att Balans per den ändras till det senaste datumet i tidsspannet.

Tack på förhand!

Det är absolut möjligt! :smiley:

Något att i första hand komma ihåg är att datakällan Balansrapport visar värde per månad.

Gör så här för att visa utgående balans för vald period i datumväljaren:

  1. Ange att källan ska filtreras utifrån vald period i datumväljaren:

  2. Sortera resultatet per Månad och “decending” (senaste månaden först)

  3. I din tabell eller graf väljer du sedan att endast visa den första raden eller värdet. Klart! :white_check_mark:

  4. Bonus tips: Du behöver ha med dimensionen “Månad” i din graf, annars kommer beloppen summeras på den valda perioden. Om du inte vill att månaden ska synas kan du lägga en vit ruta över den.

Tack! Pedagogisk genomgång. Däremot så behöver jag fråga vilket fält det är vi pratar om, är det diagrammet där balansrapporten ligger? Jag får då det här resultatet, som inte blir rätt:

Skärmbild 2024-03-06 191711
Skärmbild 2024-03-06 191751
Skärmbild 2024-03-06 191800

Har jag missförstått något väsentligt eller har det helt enkelt något att göra med min fråga gentemot datakällan? Som påminnelse så ser den ut som följande:

SELECT
*
FROM
enhanza.fortnox_reports_dziJKQnsGMZr2eQsiOmz.balance_sheet v
LEFT JOIN
enhanza.custom_dziJKQnsGMZr2eQsiOmz.users u
ON
CAST(v.OrgId AS string) = u.orgid
WHERE
u.email = @DS_USER_EMAIL

Kan du beskriva mer i detalj vad som inte blir rätt?

Ah, egentligen så är det sista bilden som visar det felaktiga resultatet. Nu dyker varje kontogrupp upp en gång per månad. Alltså, efter att vi har haft alla kontogrupper (i fel ordning) per 29/2 så kommer de igen per 31/1 osv ett år bakåt i tiden

Okey. Jag tror att jag förstår vad du menar.

Om du inte vill ha kundgrupper så ersätter du dimensionen MainAccount med den gruppering som du önskar.

För att bara få resultat för senaste månaden kan du välja att endast visa så många rader i tabellen som det finns poster, t.ex. konton. Det gör du genom att ändra höjden på tabellen och avmarkera “Pagination” enligt nedan.

pagination-looker-studio