Hur filtrerar man datan i Looker Studio?

Hej!
Jag skulle behöva filtrera datakällan Fortnox Balansrapport men jag hittar inte var den ligger eller riktigt hur jag ska göra det. Kan någon ge mig ett förslag på hur det kan göras? Jag är helt ny på både SQL och Looker Studio så om frågan är felaktigt ställd så utvecklar jag gärna. Kan det vara som så att det i sig inte är en datakälla utan något som har skapats efteråt?

Tack på förhand!
Jon Samuel

Hey @JonSamuel!

Din intressanta fråga är ganska generell kring hur man använder Google Looker Studio. Vi brukar rekommendera Ahmad Kananis kostnadsfria utbildning på Youtube:
https://www.youtube.com/@siavashkanani/playlists

I det är fallet är kapitel 11 om Filter och controls, mest relevant för dig.

Lycka till och återkom gärna igen om du kör fast i ett specifikt moment. Spela då gärna in en kort film från skärmen som tydligt visar din utmaning. Tänk på att inte känslig data visas.

Hej!
Hans videos är helt klart bra, och jag fortsätter kolla. Däremot så är jag inte säker på om det är helt applicerbart då jag vill att det ska filtreras utifrån det googlekonto som besöker rapporten. Är det fortfarande den här typen av filter då? Det jag trodde att jag behövde göra var att skicka en query till databasen men där jag har hittat både voucher och andra som finns i de andra elementen, så ser jag inget som heter Fortnox Balansrapport.

Hoppas att det klargjorde, annars så återkommer jag med något som förklarar det bättre!

Aha. Jag förstår. Av ditt andra inlägg nedan ser du ut att ha löst SQL-frågan i Looker Studio som filtrerar på inloggad användare.

Du behöver skapa en motsvarande datakälla mot Bigquery med motsvarande query, men som pekar mot enhanza.fortnox_reports_dziJKQnsGMZr2eQsiOmz.balance_sheet.

Våra duktiga dataanalytiker hjälper dig gärna vidare om du vill ha fördjupad experthjälp.

Tack! Jag hittade nämligen inte enhanza.fortnox_reports_dziJKQnsGMZr2eQsiOmz.balance_sheet. Nu fick jag nästa problem, som är likadant som för resultatrapporten. Jag ska se vad jag kan skapa och uppdatera den andra tråden med det.

Trevlig helg!

1 Like

Perfekt! Vi hörs vidare. Trevlig helg!

A post was split to a new topic: Hur sorterar man datan i Looker Studio?