Hur får jag fram samtliga lagerställen från Fortnox till Power Bi?

När jag är i Power Bi och kollar i “dim_articles” så ser jag tydligt alla artiklar och all information som kommer med det. En kolumn är “StockPlace” som jag antar är samma som Fortnox “Lagerställe”.

I Power Bi ser jag att vissa artiklar har StockPlace fylld i korrekt men sen är vissa tomma som inte är tomma i Fortnox. Jag har kollat på en artikel som exempel och i Fortnox har vi fyllt i Lagerställe och det finns varor disponibelt.

Problemet verkar bara gälla en av våra Lagerställen. Andra Lagerställen syns i Power Bi. Vad kan problemet vara för detta lagerstället? Jag har kollat i Fortnox lagerställe inställningar för detta plats och allt är samma som de andra lagställen vi har. Se bilderna nedan.


Screenshot 2023-01-18 090929


Hej @Omni och välkommen till forumet! :wave:

Om du har olika lagerställen behöver du involvera dataset fact_stockbalance för lagersaldo samt dim_stockpoints för lagerställen.

Prova gärna att, i tillägg till uppgifterna i dim_articles, också inkludera de två föreslagna fälten nedan.

Tyvärr funkade detta inte. Den tar bara lagersaldo från första lagerplatsen som har saldo.

Se bifogat skärmbild av Fortnox som säger artikelnummer 210846 har 163,67 st lagersaldo. Dessa finns på lagerställe Antwerp, KGA och i Kungsängen.

Screenshot 2023-01-18 225233


Men sen ser du på nästa bild från Power BI. Där visar den bara artikelnr 210846 en gång med bara det saldo som finns tillgängligt i den första lagerplatsen, Antwerp. Konstigt.


När jag kollar i alla DIM-tabeller som importeras från Fortnox ser det inte ut som att nån av tabellerna upprepar en artikel om det finns tillgänglig i flera lagerplatser. Så då tar den kanske automatisk den första? Hoppas vi kan lösa detta då det är en väldig viktig funktion av denna integrationen.

Hej @Omni! Tack för den utförliga förklaringen. Vi utreder saker och återkopplar inom kort.

@Omni. Fortnox har lagt till dedikerade scope for Fortnox Lager.

Vänligen logga in på enhanza.com och återanslut organisationen och meddela när det är gjort.

Nu har vi gjort en återanslut och jag har refreshat data men ser inte ut som nåt har hänt. Se bifogat artikel i Fortnox som visar lagersaldo 25 i Antwerp och lagersaldi i andra lagerställen. Men i PowerBi syns bara Antwerp lagersaldo. Jag har bokat in de dataset ni nämnde. Se bifogat bilder.


Hej @Omni,

Tack för hjälpen med att återansluta företaget till Fortnox. Deras API ger oss dock fortfarande felmeddelande från er lagermodul, så vi kommer behöva kontakta deras tekniska support för att komma vidare. Återkommer så snart de har återkopplat! Tack för ditt tålamod.

1 Like

Nu ska Fortnox ha genomfört någon typ av magi :magic_wand: med deras API.

Vänligen logga in på enhanza.com och återanslut organisationen enligt ovan och meddela när det är gjort. Då kan vi fortsätta testarna från vårt håll! Du behöver inte testa igen i Power BI innan vi är klara med våra tester.

Nu har vi återanslutit.

1 Like

Ok tack att ni inkluderar EAN fältet nu i era rapporter. Detta är perfekt för oss!!! Nu är det bara ovan problem med lagerställen sen är jag en nöjd kund :slight_smile:

Jupps. Vi lade till fältet EAN till dim_articles idag efter önskemål från en annan kund.

Gällande lagerställen så arbetar vi fortsatt med Fortnox för att lösa det. Jag ser fram emot att du blir en “nöjd kund”. :grinning: Återkommer!

Hej @Omni! En kort uppdatering. Vi inväntar fortfarande besked från utvecklare på Fortnox.

1 Like

Hej @Omni! Fortnox har nu hittat problemet i deras API, men behöver längre tid på sig att fixa buggen.

Under tiden har vi blivit presenterade en workaround. Boka in en kostnadsfri support så löser vi det tillsammans. Försäkra dig innan om att du har tillgång till ett Fortnox-konto med SysAdmin-behörighet.

@Omni! Jag är äntligen en bärare av goda nyheter. :love_letter:

Fortnox meddelar nu att de löst buggen. :beetle: :fist_left:

Kan ni vänligen återansluta till Fortnox i ert konto och meddela när det är gjort?

Ja!! Tack. Nu är det gjort. Säg gärna till vad jag ska göra nu för att det ska funka.

1 Like

Perfekt. Nu ser allt mycket bra ut härifrån. Alla lagersaldo ska nu finnas tillgängliga och synkar som de ska. Tack för gott tålamod och samarbete.

Innan du dyker ner i Power BI, kan du vänligen dela en skärmdump från Fortnox på en artikel som är lagerförd på olika lagerställen? Då kan jag säkerställa att allt fungerar som det ska.

Här kommer några skärmdumpar. Ser inte ut som allt funkar men kanske nåt som jag gör fel.

Här ser du en artikel som finns på olika lagerställen (se fortnox skärmdump). Sen ser du PowerBi skärmdump som visar att alla artiklar finns på StockPoint ID “Antwerp”, men på stockplace på “KGA”.

Tack. Det var därför jag skrev “… innan du dyker ner i Power BI”. :smiley_cat:

Nedan ser du datan som vi nu kan få in från Fortnox för aktuell artikel. Nu behöver vi endast anpassa vår datamodell. Ber om att få återkomma inom kort. Stay tuned.

[
    {
        "itemId": "210811",
        "stockPointCode": "ANTWERP",
        "availableStock": 1.00,
        "inStock": 1.00
    },
    {
        "itemId": "210811",
        "stockPointCode": "FLAIVY",
        "availableStock": 2.00,
        "inStock": 2.00
    },
    {
        "itemId": "210811",
        "stockPointCode": "KGA",
        "availableStock": 7.24,
        "inStock": 7.24
    },
    {
        "itemId": "210811",
        "stockPointCode": "VINDEN",
        "availableStock": 24,
        "inStock": 24
    }
]

jag var för ivrig :sweat_smile: tack och glad fredag!

1 Like

Hej hej, hur har detta gått?